Rekordowe zyski i przeładunki polskich portów morskich – kolejny rok sukcesów

Polskie porty morskie kontynuują dynamiczny rozwój, bijąc kolejne rekordy zarówno w przeładunkach, jak i zyskach finansowych. W 2023 roku trzy największe porty: Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin-Świnoujście przeładowały łącznie aż 145,7 mln ton towarów, co stanowi wzrost o niemal 10% w porównaniu do roku poprzedniego. Te imponujące wyniki są efektem wieloletnich inwestycji w infrastrukturę oraz strategicznego położenia Polski w regionie Morza Bałtyckiego.

Port Gdańsk – lider europejskiego wzrostu

Port w Gdańsku odnotował rekordowe 81 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost aż o 19% względem 2022 roku. Największy wpływ na ten wynik miały paliwa płynne, których przeładunki wzrosły o 47,5%, osiągając poziom 37,6 mln ton. Gdańsk stał się najszybciej rozwijającym portem w Europie ostatniej dekady (2013–2023), z dynamiką wzrostu wynoszącą 167%. To spektakularne osiągnięcie umacnia jego pozycję wśród kluczowych węzłów logistycznych Europy.

Port Gdynia – wzrost przeładunków zboża

W Porcie Gdynia przeładowano 29,4 mln ton towarów, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do poprzedniego roku. Szczególnie dynamicznie rozwijał się sektor przeładunków zboża, który wzrósł o 42,7%, osiągając 6,7 mln ton. Port realizuje również inwestycję w Port Zewnętrzny, który pozwoli na obsługę większych jednostek i znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe w przyszłości.

Porty Szczecin i Świnoujście – wyzwania i stabilność

Porty Szczecin-Świnoujście obsłużyły 35,3 mln ton towarów, co oznacza niewielki spadek o 4% względem 2022 roku. Mimo tego wyzwania, porty te wypracowały zysk netto w wysokości 140,8 mln zł. Władze portu inwestują w dalszy rozwój, w tym modernizację infrastruktury i nowe projekty, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku.

Klucz do sukcesu – inwestycje i współpraca

Rekordowe wyniki polskich portów są efektem przemyślanych inwestycji w infrastrukturę, które zwiększyły ich zdolności przeładunkowe, a także efektywnej współpracy z międzynarodowymi partnerami. Porty morskie w Polsce stają się coraz ważniejszym ogniwem globalnych łańcuchów dostaw, przyciągając nowych kontrahentów i wzmacniając swoją pozycję na rynku europejskim.

Polska bramą do Europy

Polskie porty, dzięki swojemu położeniu i nowoczesnym rozwiązaniom, odgrywają kluczową rolę w handlu międzynarodowym. Rekordowe wyniki za 2023 rok są dowodem na to, że Polska konsekwentnie buduje swoją pozycję jako lidera w regionie Morza Bałtyckiego, otwierając nowe możliwości dla transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej.