Port Gdańsk – europejski gigant nad Bałtykiem. Cumują tu największe statki świata

Port Gdańsk to prawdziwa duma Polski i jeden z największych portów morskich w Europie. W 2024 roku osiągnął rekordowy wynik – przeładowano tam aż 77,4 mln ton ładunków, co uplasowało go na drugim miejscu wśród wszystkich portów bałtyckich, tuż za rosyjskim portem Ust-Ługa.

Nowoczesna infrastruktura i głębokowodne terminale

Port Gdańsk podzielony jest na dwie strefywewnętrzną, która rozciąga się wzdłuż Martwej Wisły, oraz zewnętrzną, zlokalizowaną bezpośrednio nad Zatoką Gdańską. To właśnie w zewnętrznej części znajdują się terminale głębokowodne, przystosowane do obsługi największych jednostek pływających świata.

Statki zawijające do Gdańska mogą osiągać długość nawet 400 metrów i zanurzenie do 15 metrów, przy głębokości basenów portowych wynoszącej aż 17 metrów. To czyni port w Gdańsku jednym z nielicznych portów bałtyckich, które są w stanie przyjąć tak gigantyczne kontenerowce.

Uniwersalny port o kluczowym znaczeniu dla Europy

Port Gdańsk to port uniwersalny, obsługujący różnorodne typy ładunków – od kontenerów, przez pojazdy, paliwa płynne, ładunki masowe suche, aż po produkty chemiczne. Co więcej, jest to jedyny port na Bałtyku oferujący bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami, co czyni go strategicznym węzłem transportowym dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Paliwa płynne dominują

W 2024 roku ponad 50% wszystkich przeładunków w Porcie Gdańsk stanowiły paliwa płynne. Choć odnotowano niewielki spadek wolumenu w porównaniu z rokiem poprzednim, port nadal utrzymuje pozycję jednego z kluczowych punktów logistycznych na mapie Europy.

Port Gdańsk – przyszłość transportu morskiego

Dzięki ciągłemu rozwojowi infrastruktury i nowym inwestycjom, Port Gdańsk staje się coraz ważniejszym graczem na rynku międzynarodowym. Obsługa największych statków, połączenia z Azją i rozbudowana sieć logistyczna sprawiają, że Gdańsk to dziś serce morskiej gospodarki Polski i jeden z filarów europejskiego transportu morskiego.