Czy to już koniec zmian w rozkładach jazdy w Świnoujściu? Nowa siatka połączeń rusza od 1 lipca, ale to dopiero początek
Mieszkańcy Świnoujścia długo czekali na zmiany w komunikacji miejskiej. Od lat pojawiały się głosy, że obecny system połączeń jest nieczytelny, zbyt skomplikowany i niedostosowany do realnych potrzeb mieszkańców. Teraz jednak wszystko wskazuje na to, że zmienia się nie tylko rozkład jazdy, ale całe podejście do organizacji transportu publicznego w mieście.
Kto może nad morze - Spis treści
Komunikacja Autobusowa w Świnoujściu zakończyła pierwszy etap szeroko zakrojonych konsultacji społecznych, w których udział wzięli mieszkańcy wszystkich osiedli. Konsultacyjny autobus pojawił się w różnych częściach miasta, odbyły się spotkania w filiach Miejskiego Domu Kultury, rozmowy w centrach handlowych i zbieranie opinii online. Głos mieszkańców miał realny wpływ na kształt nadchodzących zmian. To właśnie na ich podstawie opracowano nową siatkę połączeń, która zacznie obowiązywać etapami.
Od 1 lipca nowe linie na prawobrzeżu
Pierwsze zmiany wchodzą w życie już 1 lipca i obejmują prawobrzeżną część miasta. W ramach uproszczenia systemu zrezygnowano z oznaczeń literowych i mniej czytelnych numerów. Zamiast linii oznaczonych jako T lub 77 pojawią się linie numer 5, 7 oraz nowa linia 11.
Linia 7 połączy osiedla prawobrzeżne z centrum miasta. Trasa przebiegać będzie przez ulice Barlickiego, Sąsiedzką, Zalewową, Odrzańską i Pomorską, z nowymi przystankami przy ulicach Pomorskiej i Sztormowej. Autobusy tej linii przejadą przez tunel na lewobrzeże i dalej do centrum, szpitala, szkół i urzędów.
Linia 5 nadal będzie kursować z Karsiboru przez Ognicę, Warszów, Ludzi Morza, Barlickiego, Fińską i przez tunel do centrum miasta. To linia obsługująca wiele ważnych punktów, w tym szkoły, szpital i Urząd Miasta.
Nowo utworzona linia 11 powstała w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców Karsiboru, którzy domagali się lepszego połączenia z centrum i dworcem PKP. Linia będzie kursować przez tunel, a następnie ulicami Karsiborską, Grunwaldzką, Piastowską i Mieszka I do Kapitanatu Portu.
Kolejny etap reformy od września
Zgodnie z zapowiedziami, zmiany nie kończą się na lipcu. Drugi etap reformy komunikacji miejskiej w Świnoujściu zaplanowano na wrzesień i obejmie lewobrzeżną część miasta. Wprowadzone zostaną nowe trasy dla linii 1, 3, 4 i 6. Linie 2, 9 i 10 pozostaną bez zmian.
Linia 1 połączy Dworzec PKP z Osiedlem Zachodnim przez tunel, następnie pojedzie ulicami Gdańską, Matejki, Konstytucji 3 Maja, 11 Listopada i ponownie przez Gdańską do Osiedla Zachodniego, by wrócić do dworca.
Linia 3 połączy granicę z Garz z Dzielnicą Nadmorską i Mariną. Linia 4 połączy granicę z Ahlbeck z centrum i cmentarzem. Linia 6 obsłuży trasę od dworca PKP przez tunel, centrum i Dzielnicę Nadmorską, kończąc trasę na osiedlu Posejdon.
Koniec sprzedaży biletów u kierowcy
Jedną z ważniejszych zmian, które wejdą w życie od 1 września, będzie zakończenie sprzedaży biletów u kierowców autobusów. Wyjątkiem na razie pozostanie linia numer 10, na której taka możliwość będzie jeszcze dostępna przez pewien czas. Decyzja ta podyktowana jest chęcią skrócenia czasu postoju na przystankach oraz poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży.
Elastyczność i gotowość do dalszych zmian
Komunikacja Autobusowa zapewnia, że wdrożenie nowej siatki połączeń będzie realizowane etapami, z pełną gotowością do wprowadzania korekt. Władze miasta nie wykluczają dalszych zmian w przyszłości, zwłaszcza jeśli pojawią się nowe potrzeby mieszkańców, sezonowe wzrosty natężenia ruchu czy inne okoliczności wymagające dostosowania tras.
Informacje i rozkłady online
Wszystkie aktualne informacje dotyczące nowych tras i rozkładów jazdy dostępne są na stronie internetowej www.ka.swinoujscie.pl. Warto tam regularnie zaglądać, szczególnie przed zaplanowaniem podróży w okresie przejściowym, kiedy obowiązywać będą nowe trasy i przystanki.
Podsumowanie
Nowa siatka połączeń w Świnoujściu to efekt szerokich konsultacji i próba dostosowania transportu publicznego do współczesnych oczekiwań mieszkańców. Zmiany od 1 lipca to pierwszy krok w stronę bardziej nowoczesnej i czytelnej komunikacji miejskiej. W kolejnych miesiącach czekają nas dalsze udogodnienia. Choć nie jest to ostatnia zmiana, to wyraźny sygnał, że miasto chce słuchać mieszkańców i rozwijać transport z myślą o ich codziennych potrzebach.
Świnoujście bez inwestycji? Tysiące pracowników wyjeżdżają z miasta. Co dalej z lokalną gospodarką?