Przebudowa wejścia do portu w Łebie: podpisano umowę wartą 132 mln zł
Nowy etap rozwoju morskiego terminala offshore w Łebie
26 maja 2025 roku podpisano kluczową umowę na przebudowę wejścia do portu w Łebie. Inwestycja, realizowana przez Urząd Morski w Gdyni oraz firmę DORACO, stanowi element większego projektu pn. „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Projekt współfinansowany jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Kto może nad morze - Spis treści
Zakres inwestycji w Łebie
W ramach realizacji inwestycji powstaną nowe elementy infrastruktury portowej, które zapewnią bezpieczeństwo i funkcjonalność obsługi jednostek związanych z energetyką wiatrową. Planowane prace obejmują m.in.:
-
budowę nowego wschodniego falochronu wyspowego o długości ok. 260 metrów,
-
przedłużenie falochronu zachodniego o 91 metrów,
-
budowę ostrogi po stronie zachodniej,
-
stworzenie nowych osadników oraz toru podejściowego o szerokości 40 metrów,
-
utworzenie obrotnicy o średnicy 160 metrów,
-
wdrożenie nowoczesnego oznakowania nawigacyjnego.
DORACO jako wykonawca odpowiada za realizację inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza pełne opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie wszystkich prac budowlanych.
Cel inwestycji: obsługa morskich farm wiatrowych
Port w Łebie zostanie przystosowany do obsługi serwisowych jednostek offshore, związanych z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej – m.in. budowanej obecnie farmy Baltic Power. Obecna infrastruktura nie spełnia wymogów dla jednostek o większym zanurzeniu oraz nie zapewnia odpowiedniej ochrony przed falowaniem podczas sztormów.
Dzięki przebudowie, Łeba stanie się ważnym ogniwem w krajowym systemie logistyki offshore.
Harmonogram i koszty projektu
Planowany czas realizacji inwestycji to 65 tygodni, a zakończenie prac przewidywane jest na sierpień 2026 roku. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 132 miliony złotych brutto.
Zanim rozpoczną się główne roboty hydrotechniczne, przeprowadzone zostaną prace saperskie i archeologiczne – w tym usunięcie obiektów ferromagnetycznych i ewentualnych pozostałości wojskowych.
Dodatkowe działania w porcie w Łebie
Równolegle realizowany jest remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu portowego. Zakres obejmuje:
-
wymianę ścianki szczelnej,
-
montaż kotew gruntowych,
-
odtworzenie oczepu i przywrócenie nośności konstrukcji.
Prace prowadzi firma ERBUD, a ich wartość przekracza 5 mln zł. Termin zakończenia tych robót przewidziano na I kwartał 2026 roku.
Przebudowa portu w Łebie – krok w przyszłość
Port w Łebie ma szansę stać się jednym z kluczowych punktów logistycznych na mapie morskiej energetyki odnawialnej w Polsce. Rozbudowa infrastruktury portowej przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi, efektywności obsługi technicznej farm wiatrowych oraz rozwoju lokalnej gospodarki morskiej.