Stocznia z Gdańska z historycznym kontraktem – zbuduje siedem nowoczesnych promów elektrycznych dla Szkocji
Remontowa Shipbuilding, renomowana stocznia z Gdańska, podpisała największy kontrakt w swojej historii. Polska firma zbuduje aż siedem promów elektrycznych dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Wartość kontraktu wynosi aż 175 milionów funtów brytyjskich, czyli około 900 milionów złotych.
Kto może nad morze - Spis treści
Nowoczesne promy elektryczne z Gdańska
Promy zamówione przez Szkotów będą napędzane energią elektryczną, co stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby zrównoważonego transportu morskiego. Każda jednostka zostanie wyposażona w cztery pędniki azymutalne o mocy 187 kW każdy oraz akumulatory o pojemności 5746 kWh.
Wśród zamówionych statków znajdą się:
-
6 promów o pojemności 150 pasażerów i 24 samochodów,
-
1 większy prom dla 250 pasażerów i 16 samochodów.
Gdańska stocznia w europejskiej czołówce
Remontowa Shipbuilding ponownie udowadnia, że polski przemysł stoczniowy ma się świetnie i z powodzeniem konkuruje na rynku międzynarodowym. Realizacja tego kontraktu umacnia pozycję stoczni z Gdańska jako lidera w segmencie ekologicznych promów pasażerskich w Europie.
Pierwszy z promów trafi do zamawiającego już w trzecim kwartale 2027 roku, a cała seria zostanie dostarczona do pierwszego kwartału 2029 roku.
Kontrowersje w Szkocji
Wybór polskiej stoczni spotkał się z krytyką w Szkocji. Politycy opozycji i związki zawodowe zarzucają rządowi szkockiemu pominięcie lokalnej stoczni Ferguson Marine, mimo że została ona wcześniej znacjonalizowana w celu ratowania przed bankructwem.
Przedstawiciele CMAL bronią jednak decyzji, podkreślając, że Remontowa Shipbuilding złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu, zarówno pod względem jakości, jak i ceny.
Polski sukces nad brytyjską wodą
Promy z Gdańska będą obsługiwały dziewięć połączeń promowych na zachodnim wybrzeżu Szkocji w regionie Clyde & Hebrides. Dzięki zastosowaniu elektrycznego napędu, promy znacząco ograniczą emisję CO₂, wspierając zieloną transformację w europejskiej żegludze.
Stocznia z Gdańska pokazuje, że polski przemysł może odnosić sukcesy na arenie międzynarodowej – i to w branży o strategicznym znaczeniu dla ekologii i nowoczesnego transportu.